Kost och näring – låt mat vara din medicin

Vi är vad vi äter och allt vi stoppar i oss är information som antingen ger näring och energi eller tar energi och skadar/förgiftar oss.
Hur mycket näring vi behöver är väldigt individuellt och hur mycket näring som finns i det vi stoppar i oss skiljer sig oerhört mycket på flera faktor.
Efter 10 år inom livsmedelsbranschen, läkemedelsbranschen som kvalitetschef kan jag konstatera följande.
Det föreligger inget moraliskt ansvar att det skall finnas näring i maten som erbjuds och det åligger den enskilde individen att ta reda på, och säkerställa att den råvaran och maten man äter innehåller rätt näring, oavsett vilka antaganden och fördomar som finns inprogrammerat i oss, via reklam och diverse kommersiella påståenden. Nedan några rätter som vi kan fundera på hur mycket näring som finns i dessa om vi skulle ta det till en labb och analysera, samt vilka saker som triggas i våra sinne och smaklökar vi vi tittar på dessa,och varför.

    

Livsmedelsverket har tagit fram en generell lista på näringsbehov, och detta är en begränsad och tyvärr icke tillräcklig information för att uppnå optimal hälsa.
Fokus läggs på kolhydrater och protein och det är på senare tid som Livsmedelsverket börjar hinna ikapp modern forskning som visar att kroppen behöver mer av mineraler och mindre av animaliskt protein.
”De nordiska näringsrekommendationerna (NNR5) grundar sig på mängder av internationella och väl granskade vetenskapliga studier. De nordiska rekommendationerna överensstämmer med WHO:s riktlinjer och är anpassade efter vårt matmönster.

Forskning visar på ett klart samband mellan hälsa och välmående när maten består av mycket frukt, fullkorn och fiber, rotfrukter, baljväxter, grönsaker, nötter, frön, fisk och skaldjur och mindre av rött kött, raffinerade spannmålsprodukter, salt, socker och alkohol.

Att byta ut feta mjölkprodukter mot magra är bra liksom att ersätta smör och grädde till oljebaserade, vegetabiliska matfetter.” Livsmedelsverket
En sammanfattning av vad vi ska äta mer och mindre av enligt NNR5:2

Tillsatser, E-nummer, halvfabrikat, artificiella substanser och kemikalier ökar kraftigt i maten, vilket påverkar vår hälsa, välmående och livskvalitet.
Hur mycket näring finns egentligen i skolmaten, barnmaten som erbjuds i butik och äldrematen som finns tillgängligt och det vi äter på restaurang?
Vad kan du som enskild individ gör för att säkerställa att du får i dig rätt näring, samtidigt som du är fullt upptagen med karriär, jobb, familjeliv och andra aktiviteter som gör att tiden inte räcker till?

Vi behöver närmast vara biokemister idag för att se till att vi får i oss rätt näringsämnen och det ställer höga krav på oss.
De som gynnas av detta är emellertid livsmedelsbranschen och läkemedelsbranschen när vi inte kan ta eget ansvar.
Varför är det nästan socker i all processad mat och vad får det för konsekvenser på vår hälsa? Sunt förnuft och  forskning har svaret på  detta.
Det finns metoder för att eliminera kemikalier och toxiner från maten, dock är det bättre med ekologiskt alternativ och gärna då att frukt eller bär innehåller kärnor och frö.
Det finns en artikel om kärnfria och kärnrika frukter och bär på denna sida värd att läsa mer om.

Det finns ny modern forskning som visar att emotionellt ätande kan jämföras med drogberoende, dvs att det händer samma saker i vår hjärna när vi äter emotionellt pga olika beroenden och detta får såklart negativa effekter på vår hälsa. Att äta under stress, oro, eller att inte tugga ordentligt gör att vi inte kan tillgodose vår kropp med den näringen den behöver.

Det finns olika syn på mat, näring och dieter idag och inget är rätt eller fel eftersom vårt behov är individuellt, och även genetiskt annorlunda.
Av flera skäl väljer allt fler att låta bli kött, vitt socker, mejeriprodukter, processad mat, snabbmat och övergår till ett mer hälsosamt och näringsrikt alternativ. Att äta mer grönt och levande mat innebär att enzymer, fibrer och andra näringsämnen har kvar dess molekylära struktur vilket kan tillgodose kroppen näringen utan att skapa slem eller inflammation. Kroppen får dessutom nödvändig energi och mineraler utan att behöva anvämda så mycket energi för att bryta ned maten.


Det finns information och forskning som visar att näringsbehov kan vara genetiskt varierat och även baserat på ens blodgrupp, vilket många tyvärr inte har koll på.
Peter Adamo har skrivit boken Eat right for your Bloodtype som är värd att läsa om för den som vill fördjupa sig i ämnet.

Om du funderar på eller väljer att övergå till en vegetarisk, vegansk eller mer hälsosamt alternativ är det bra att göra det stegvis och säkerställa att kroppen gör sig redo genom tex en helkroppsdetox (som det finns en artikel om här) och att använda örter för att mineralisera kroppen och säkerställa att du har tillgång till rent vatten.

Svenska Dr Ragnar Berg skrev på 30-talet om syra-basbalansen som beskriver hur olika råvaror och mat har ett P-H-värde som i sin tur påverkar kroppen och vår hälsa.
Mat som är surbildande är också slembildande vilket leder till inflammation av olika slag i kropp och sinnen.
Dr. Arnold Ehret skrev redan 1922 om hur slem beter sig i kroppen och om hur diverse sjukdomar har sin rot i slembildande mat och produkter som vi stoppar i oss dagligen.
Det finns vidare forskning om detta som är värd att läsa om och jag har även skrivit en liten artikel på denna sida om just pH-värde, sur/syrabildande mat.
Det skall vara gott att leva, dock är det bra att använda det sunda förnuftet och att välja intag baserat på egna förutsättningar och syn på livskvalitet och välmående. Om du inte vill eller kan äta hälsosamt så kan du åtminstone se till att dina barn, som inte har så mycket val, får rätt näring och kan bygga upp sitt immunförsvar, mineralbank och få en bra start att bygga vidare på.
Allt har sin orsak och verkan och konsekvenser och för att kunna ha total kontroll över sin hälsa och livskvalitet krävs det att vi tar kontroll över vårt intag och använder kunskap och sund förnuft till vårt val av intag

Vänligen njut.

/MK